مجله ماشین 20

اخبار تخصصی خودرو-گالری تصاویر خودرو-قیمت خودرو

مجله ماشین 20

اخبار تخصصی خودرو-گالری تصاویر خودرو-قیمت خودرو

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

آموزش روش های ساده برای کاهش مصرف سوخت و بنزین ماشین

کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت (4)

کاهش مصرف سوخت پژو 405-کاهش مصرف سوخت پراید

ترفند های ساده و موثر برای کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت علاوه بر اینکه باعث کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود. می‌تواند هزینه‌های شما را نیز کم کند. امروزه با بالا رفتن سرسام آور هزینه‌ها باید به فکر چاره و صرفه جویی باشیم تا بتوانیم برنامه بهتری برای اجرای زندگی خود داشته باشیم.
 سعی کنید خودروی‌تان را از هرگونه وسایل غیر ضروری خالی کنید. تقریبا هر ۵۰ کیلو گرم وزن اضافه می‌تواند ۱ الی ۲ درصد مصرف سوخت را بالا ببرد با نگاه کردن به صندوق عقب خودرو مطمئن شوید که بار اضافی و غیر ضروری در آن وجود نداشته باشد. هر چقدر ماشین‌تان سبک‌تر باشد، مصرف سوخت آن کمتر شده و در نتیجه هزینه‌های شما نیز کاهش می‌یابد.
 راه‌های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت وجود دارد. شما می‌توانید با تغییر برخی عادت‌ها در هنگام رانندگی باعث کاهش مصرف سوخت شوید. البته با در نظر گرفتن و اجرای راهنمای نگهداری خودرو نیز می‌توانید مصرف سوخت خودرو را تا حد قابل توجه‌ای کاهش دهید.
کاهش مصرف سوخت علاوه بر اینکه باعث کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود. می‌تواند هزینه‌های شما را نیز کم کند. امروزه با بالا رفتن سرسام آور هزینه‌ها باید به فکر چاره و صرفه جویی باشیم تا بتوانیم برنامه بهتری برای اجرای زندگی خود داشته باشیم. با بالا رفتن قیمت سوخت، همه کسانی که با خودروی شخصی رفت و آمد می‌کنند، به فکر کم کردن مصرف سوخت خودروی خود برای کاهش هزینه‌ها هستند. حال این سوال پیش می‌آید؛ آیا راهی برای کم کردن مصرف سوخت خودروی ما وجود دارد؟ در ادامه این مطلب شما را با نکاتی آشنا می‌کنیم که با پیروی از آن می‌توانید مصرف سوخت خودروی خود را به میزان قابل توجه‌ای کاهش دهید، نکاتی که بعضا به چشم هم نمی‌آید. اگر قصد کاهش مصرف سوخت را دارید، باید در مورد چگونگی رانندگی کردن برای کاهش مصرف سوخت و مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری خودرو اطلاعات کافی داشته باشید. دانستن چنین نکاتی به شما کمک می‌کند تا مصرف سوخت خود را کاهش داده و با کم شدن مصرف سوخت، هزینه‌ها نیز خود به خود کاهش می‌یابد.
۱. از ماشین تان در مواقع ضروری استفاده کنید
بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت کمتر کار کشیدن از خودرو است. به یاد داشته باشید خودروی‌تان را تنها زمانی که کاملا ضروری است، استفاده کنید. به طور مثال مسیرهای کوتاهی را که می‌توانید پیاده روی کنید، نیازی نیست از ماشین استفاده کنید. در طول یک ماه ممکن است، چندین بار چنین اتفاقی برای‌تان تکرار شود. هر بار که به جای استفاده کردن از ماشین پیاده روی کنید، مقداری در مصرف سوخت صرفه جویی کرده‌اید. از آنجایی که صرفه جویی در مصرف سوخت برابر است با کاهش هزینه‌ها، به این نتیجه خواهید رسید که در طول یک ماه چقدر با کاهش هزینه‌های حاصل از خرید سوخت خودرو رو به رو خواهید شد. با این روش نه تنها در هزینه‌هایتان کم می‌شود، بلکه با پیاده‌روی ورزش نیز انجام داده‌اید. این کار برای سلامتی شما نیز مفید است.
۲. اطمینان حاصل کنید که در مخزن خودروی شما به خوبی بسته شده باشد
یکی از دلایل مصرف بی‌رویه سوخت باز بودن در مخزن سوخت شما پس از سوخت‌گیری در پمپ بنزین است. طبق برآوردها تقریبا سالانه چیزی حدود ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت بر اثر تبخیر از میان رفته است. حال چرا به وسیله تبخیر باید سوخت‌تان را از دست بدهید. همانطور که می‌دانید، قالب سوخت خودرو های شخصی بنزین سوز هستند و بنزین نیز یک ماده فرار است. یعنی اگر در محیط باز بدون محافظ قرار بگیرد، خیلی زود تبخیر خواهد شد. این یعنی بدون آنکه بنزین نقشی در حرکت خودرو داشته باشد از بین می‌رود. با این تفاسیر پس از سوخت گیری از بسته بود در باک خودروی خود اطمینان حاصل کنید، سپس اقدام به حرکت کنید.
۳. اجتناب از خاموش کردن خودرو در مکث کوتاه
تا زمانی که مطمئن نشده‌اید، مکث کردن شما در جاده بیش از ۲ دقیقه طول می‌کشد، خودروی خود را خاموش نکنید، چرا که موقع استارت زدن تقریبا به اندازه ۱ الی ۲ دقیقه کار کرد خودرو بنزین مصرف می‌شود. توجه داشته باشید، وقتی خودروی شما درجا کار می‌کند، سوخت بسیار کمی مصرف می‌کند. اما اگر مطمئن شدید که توقف شما در جاده بیش از دو دقیقه طول می‌کشد، خاموش کردن خودرو برای کاهش مصرف سوخت کاری کاملا اصولی و عاقلانه است.
۴. اجتناب از کم و زیاد کردن سرعت به طور ناپیوسته
سرعت دادن به ماشین و کم کردن ناگهانی سرعت آن، می‌تواند مصرف سوخت را بالا ببرد. همیشه سعی کنید در طول رانندگی یک فشار ثابت بر روی پدال گاز وارد کنید. آرام و مطمئن رفتن در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسیار زیادی دارد.
۵. محدودیت سرعت را در نظر داشته باشید
هر خودرویی با توجه به سیستمی که روی آن پیاده شده، مصرف سوخت متفاوتی دارد اما همه خودروها در سرعت‌های بالا مصرف سوخت‌شان نیز اوج می‌گیرد. سرعت مطمئنه در بزرگ راه‌ها علاوه بر این که ایمنی‌تان را حفظ می‌کند در کاهش مصرف سوخت نیز نقش بسیار موثری دارد. توجه داشته باشید، هر چقدر زودتر مسافت بین دو نقطه را طی کنید، به همان اندازه مصرف سوخت و در نتیجه هزینه بیشتری را تجربه خواهید کرد. به طور معمول مصرف سوخت در بزرگ راه‌ها نسبت به داخل شهرها کمتر است، چرا که وجود ترافیک در شهر خود عاملی برای بالا رفتن مصرف سوخت خودروها است.
۶. از ترمز کردن‌های ناگهانی اجتناب کنید
ترمز کردن ناگهانی در جاده‌ها می‌تواند مصرف سوخت خودروی‌تان را بالا ببرد. البته در پاره‌ای از اوقات ترمز کردن ناگهانی اجتناب‌ناپذیر است. اما اگر به چنین روشی رانندگی می‌کنید، سعی کنید این عادت را کنار بگذارید، چرا که تکرار در ترمز کردن ناگهانی علاوه بر خطراتی که ایجاد می‌کند، مصرف سوخت را نیز به اندازه قابل توجه‌ی بالا می‌برد.
۷. از کنترل کروز در بزرگ راه استفاده کنید
کنترل کروز که گاهی به عنوان کنترل سرعت یا autocruise یا tempomat در برخی کشورها شناخته می‌شود، سیستمی است که به طور خودکار سرعت یک وسیله نقلیه موتوری را کنترل می‌کند. البته شاید چنین سیتمی روی خودروی شما نصب نباشد. اما در صورت وجود چنین سیستمی روی خودرویتان از آن استفاده کنید. این سیستم به خودروی‌تان اجازه می‌دهد، در بزرگ راه‌ها از یک سرعت ثابت استفاده کنید. چنین سیستمی باعث می‌شود که نواسانات سرعت ماشین گرفته شود. با کم شدن نواسانات سرعت ماشین مصرف سوخت نیز پایین می‌آید. البته توجه داشته باشید که کنترل کروز ماشینتان را با محدودیت سرعت تنظیم کنید، چرا که حداکثر بازده سوخت در سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت است.
۸. سان روف و شیشه‌های ماشین‌تان را در سرعت‌های بالا ببندید
سعی کنید وقتی که می‌خواهید حرکت کنید، سان روف و شیشه‌های خودروی‌تان را ببندید. باز بودن سان روف و شیشه‌های خودروی شما آیرودینامیک ماشین را بر هم می‌ریزد. سازندگان خودرو به واسطه همین آیرو دینامیک سعی می‌کنند تا خودروی شما در حال حرکت کمترین اصطحکاک را با هوا داشته باشد. هر چقدر اصطحکاک ماشین با هوا کمتر باشد، در نتیجه فشار روی ماشین کمترشده و مصرف سوخت نیز پایین می‌آید. طراحان، آیرو دینامیک ماشین را با بسته بودن سان روف و پنجره خودروی‌تان محاسبه و طراحی کرده‌اند. باز بودن پنجره‌های خودرو در سرعت‌های پایین تقریبا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر سرعت خودروی‌تان بالاتر ۵۵ کیلومتر بر ساعت برود، باز بودن پنجره‌ها می‌تواند با توجه به سرعتی که دارید بر روی مصرف سوخت خودروی‌تان تاثیر نامطلوب بگذارد. برای اینکه مصرف سوخت خودروی‌تان بهبود یابد در سرعت‌های بالای ۵۵ کیلومتر بر ساعت حتما شیشه‌ها و سان روف خودرویتان را ببندید.
۹. کم کردن درجه کولر خودرو در روزهای گرم
به یاد داشته باشید، هر چقدر درجه کلر شما در روز های گرم بیشتر باشد، به همان اندازه مصرف سوخت‌تان نیز بالا می‌رود. البته این نکته در ترافیک‌های درون شهری بیشتر خود را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که در سرعت‌های بالا استفاده از کلر در درجه پایین به صرفه‌تر از آن است که بخواهید پنجرهای خودروی‌تان را باز نگه دارید.
۱۰. تعویض به موقع فیلتر هوای کثیف
وقتی فیلتر هوای ماشین‌تان کثیف باشد، موتور ماشین سخت‌تر کار می‌کند. این سخت کار کردن موتور همراه می‌شود با افزایش مصرف سوخت. بنابراین طبق توصیه سازندگان خودرو فیلتر هوا را به موقع عوض کنید. شما حتی با نگاه کردن به فیلتر هوا می‌توانید پی ببرید که زمان تعویض آن فرارسیده است یا نه. یک فیلتر هوای تمیز به موتور ماشین‌تان اجازه می‌دهد تا کارایی بیشتری از خود نشان دهد. این کار هم عمر موتور خودروی‌تان را بالا می‌برد و هم باعث کاهش هزینه‌های جاری می‌شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که توصیه سازنده خودرو در مورد زمان بهینه مصرف فیلتر هوا را کاملا اجرا کرده‌اید.
۱۱. در نظر گرفتن باد مناسب برای تایرهای خودرو
برای اطمینان از اینکه باد تایرهای خودروی‌تان کاملا مناسب است با یک فشارسنج میزان باد تایرها را به دست آورید. اگر می‌خواهید فشار مناسب باد تایرها را داشته باشید، بهترین کار مطالعه راهنمای خودرو است. اگر باد تایر خودروی شما تنظیم نباشد، در پاره‌ای از مواقع می‌تواند تا ۵ درصد مصرف سوخت را بالا ببرد. پس دانستن میزان باد لاستیک خودروی شما کاملا ضروری است. این کار راهی برای کم کردن مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه‌ها است.
۱۲. کم کردن وزن خودرو با کنار گذاشتن وسایل غیر ضروری
سعی کنید خودروی‌تان را از هرگونه وسایل غیر ضروری خالی کنید. تقریبا هر ۵۰ کیلو گرم وزن اضافه می‌تواند ۱ الی ۲ درصد مصرف سوخت را بالا ببرد با نگاه کردن به صندوق عقب خودرو مطمئن شوید که بار اضافی و غیر ضروری در آن وجود نداشته باشد. هر چقدر ماشین‌تان سبک‌تر باشد، مصرف سوخت آن کمتر شده و در نتیجه هزینه‌های شما نیز کاهش می‌یابد.
۱۳. عیب یابی خودرو
در پاره‌ای از مواقع وجود یک عیب و نقص در خودرو باعث می‌شود تا مصرف سوخت بالا برود. شما می‌توانید با رفتن به یک مکانیکی معتبر این گونه ایرادات را برطرف کنید تا مستلزم هزینه‌های بیشتری نشوید. در ادامه شما را با ۵ قسمت خودرو که ایراد در آنها رابطه مستقیم با افزایش مصرف سوخت دارد آشنا می‌کنیم.
وایر شمع (یا سیستم جرقه زن)
فیلترهای هوا
سنسورهای اکسیژن
سیستم‌های تزریق سوخت
لاستیک
بروز مشکل در بخش‌هایی که نام برده شد، بزرگترین دلیل بر افزایش مصرف سوخت در خودروها است. اگر به هر دلیلی فیلتر هوا مسدود شده باشد و هوای کافی به موتور نرسد تقریبا تا ۲۰ درصد افزایش مصرف سوخت را تجربه خواهید کرد. در مورد لاستیک‌ها باید گفت سنجش میزان باد لاستیک کار بسیار آسانی است. شما خودتان می‌توانید با تنظیم کردن باد لاستیک در شرایط استاندارد ۳ تا ۵ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی داشته باشید. اگر شما بتوانید همه این توصیه‌ها را پیاده سازی کنید، دیگر با هزینه اضافی حاصل از مصرف غیر استاندارد خودروی خود روبه‌رو نخواهید شد.
مصرف سوخت و آمارهای تکان دهنده
میزان مصرف سوخت در حال حاضر در سراسر جهان در سطح هشدار دهنده‌ای است. نرخ بالای مصرف سوخت همراه شده است با انتشار کربن که محیط زیست ما را نیز تهدید می‌کند. در ادامه شما را با چند نمونه هشدار دهنده مصرف سوخت در جهان آشنا می‌کنیم. از سال ۱۹۷۰، مصرف سوخت جهان بیش از دو برابر شده است. این مصرف بالای سوخت شامل استفاده از اتومبیل، استفاده از نفت، کارخانه ها، هواپیماها و غیره است. تقریبا ۱۰۰ میلیون بشکه در روز در سراسر جهان تولید می‌شود. نفت یک منبع غیر قابل احیا است و برآوردهای محافظه کارانه نشان می‌دهد که ظرف ۲۰ سال آینده تولید آن به یک سوم تولید امروزه می‌رسد. به همین دلیل مهم است که سوخت‌های پاک و مواد جایگزین نفت توسعه بیشتری یابند. مردم ایالات متحده تقریبا سه برابر دیگر نقاط جهان سوخت مصرف می‌کنند. ایالات متحده امریکا ۲۵ درصد از نفت تولیدی روزانه جهان را که حدود ۲۱ میلیون بشکه است مصرف می‌کنند. کشور چین در ۹٪ را مصرف می‌کند و ما بقی را سایر مردمان جهان مصرف می‌کنند. در طول ۶۰ سال گذشته، انتشار کربن در هوا رشد چشمگیری داشته است. انتشار کربن از ۱۰۰۰ میلیون تن کربن به بیش از ۷۰۰۰ میلیون تن کربن در سال رسیده است.
کاهش مصرف سوخت (7)

کیت کاهش مصرف سوخت-علت مصرف سوخت بالا

راه‌های کاهش مصرف سوخت خودرو

می‌توانید به ازای هر خودرو دست کم 600 لیتر سوخت کمتر مصرف کنید و یا به عبارتی در سال 50 هزار تومان کمتر پول بنزین بدهید. البته اگر قیمت واقعی بنزین را یک چیزی حدود 50 سنت یا 500 تومان در نظر بگیریم رقمی که از محل صرفه جویی سالانه عاید کشور می شود به ازای هر خودرو به 300 هزار تومان می‌رسد.
مواردی که مطرح خواهند شد، صرفاً جهت پایین آوردن مصرف سوخت است و لزوماً نمی‌تواند بهترین راندمان را به همراه داشته باشد. برخی نکات حتی معکوس خواهند شد.
با توجه به جیره بندی شاید استفاده از راه‌های کاهش مصرف بنزین برای عده ای مفید باشد. گرم کردن ماشین در صورتیکه هوای بیرون برای خودتان سرد نیست لزومی ندارد برای روشن کردن پس از روشن نمودن می‌تواند حرکت کنید. بهترین راه کاهش مصرف سوخت حرکت کم شتاب است. تخت گاز نکنید و اجازه بدهید سرعت ماشین به آرامی زیاد شود. دور موتور را نه زیاد بالا ببرید و نه زیاد پایین نگه دارید معمولاً برای خودروهای ایرانی دو موتور 2 الی 4 هزار بهترین حالت است معمولاً برای خودروهای دور موتور 3 هزار بهترین حالت است. سرعت خودرو را حداکثر تا حدود 80 یا 90 نگهدارید زیرا بیش از آن نیروی هوا مصرف بنزین را زیاد خواهد کرد.
در سرپایی‌ها هرگز دنده را خلاص نکنید در حالت خلاص موتور برای روشن ماندن بنزین می‌سوزاند اگر ماشین در دنده باشد چون موتور توسط گیربکس حرکت می‌کند در دنده‌ای مناسب بگذارید (دنده 3 یا 4) و اصلاً گاز را فشار ندهید. در سر بالایی‌ها هم سعی کنید دور موتور مناسب باشد دور موتور کم در سر بالایی (زیر 3 هزار) مصرف سوخت را زیاد می‌کند.
خاموش و روشن کردن ماشین پشت چراغ قرمز لزومی ‌ندارد. سعی کنید مسیری را بروید که کمتر چراغ قرمز یا توقفگاه داشته باشد اگر مسیر طولانی بشود نیز بهتر است از اینکه پشت حتی یک چراغع قرمز بمانید. ترمز کردن اثری بر مصرف بنزین ندارد پس در ترمز کردن هیچوقت شک نکنید حتی ترمز کردن شدید هم مصرف بنزین را زیاد نمی‌کند. سعی کنید با سرعت ثابت حرکت کنید و خیلی سرعت ماشین را کم و زیاد نکنید. عوض کردن دنده‌ها در سرعت مناسب خیلی مهمه سعی کنید دنده را در وضعیتی عوض کنید که خودرو هیچ تکانی نخورد.
رانندگی در شهر و جاده
1 در رانندگی با دو موتور بالا پرهیز کنید. این کار حتی تا 40% مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.
2 «کم گاز» رانندگی کنید. سعی کنید پدال گاز را در یک سوم وحتی در یک چهارم ارتفاع آن حفظ کنید.
3 بهتر است زودتر به دنده سبک‌تر بروید. این عمل را در سربالایی‌ها به هنگامی انجام دهید که دور موتور شما به کمی بیش از نصف limit line رسیده باشد؛ در سرپایینی‌ها به دور موتور توجه نکنید و تنها دنده را افزایش دهید (به دنده سبک تر بروید) و گاز را رها کنید (در سراشیبی‌های تند این کار خطرناک است). در کفی‌ها هنگامی که دور موتور نصف limit line است دنده را افزایش دهید. کمتر معکوس بکشید، با ترمز دور موتور را کاهش دهید بعد دنده را کاهش دهید. دقت کنید که افزایش دنده در سر بالایی‌ها، وقتی دور موتور پایین است (کمتر از نصف limit line و بسته به شیب) به موتور آسیب می‌رساند.
4 هر چه سرعت شما بالاتر باشد (تا حد مجاز!) و در دنده سبکتری حرکت کنید مصرف بنزین خودرو کمتر خواهد بود (به نسبت مسافتی که طی می‌کنید). در هر دنده و سرعتی که حرکت می‌کنید، دو پارامتر «دور موتور پایین» و «حرکت کم گاز» را فراموش نکنید. و برای خودرویی چون پیکان به هیچ وجه این نسخه تجویز نمی‌شود چون قدر سرعت بالاتر می رود مقاومت هوا هم بیشتر می‌شود.
حال به چند پاسخ مهم در رابطه به کاهش مصرف بنزین پاسخ می‌دهیم:
صبح‌ها روشن شدن خودرو با اولین استارت مهم است؟
بله. اگر با اولین استارت روشن نشد ببینید خودروتان انژکتوری است یا کاربراتوری. اگر انژکتوری بود بهتر آن است که به تعمیر گاه‌های دارای دستگاه دیاگ مراجعه کنید ولی اگر کاربراتوری بود مراجعه به یک تعمیر کار زبده کافی است. اگر در هوای سرد اتومبیل شما گرم می‌شود احتمالاً باید ترموستات آن را عوض کنید. به هر حال اقدام هر یک از این امور در صورت عدم دسترسی به تعمیر گاه برای خود شخص امکان دارد.
برخی عادت دارند صبح قبل از روشن کردن خودروشان، کاپوت را بالا بزنند و دقایقی از وقت خود را صرف بازرسی قطعات موتور کنند آیا این کار هر روز صبح ضروری است؟
خودرو با صاحبش حرف می‌زند و ایرادهای خود را راننده اطلاع می‌دهد! مثلاً وقتی لوله اگزوز شم صدا می‌کند یا از درون آن دود بیرون می آید حتماً موتور سعی دارد چیزی به شما بگوید!
پیش از روشن نمودن موتور اتومبیل خود ابتدا به ناحیه زیر کاپوت نگاهی بیندازید تا ببینید آیا همه اجزا و وسایل در وضعیت مناسبی قرار دارد و کار خود را درست انجام می‌دهند یا خیر.
اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت 80 کیلو متر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً نیم کیلو کمتر جلو می‌رود. مثلاً خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل 15 کیلو متر جلو می‌رود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف می کند ولی معادل 5.14 کیلو متر جلو می‌رود.
اگر سوپاپ تهویه کارتر را نیز درست کار نکنید راندمان و بازده موتور کاهش می یابد و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.
اگر شمع‌ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا 25 درصد افزایش می‌یابد.
اگر سیستم جرقه زنی خودرو نیازمند تنظیم است با یک تنظیم ساده میزان کربن مونوکسید کربن و هیدرو کربن‌های خروجی از اگزوز به اندازه 40 تا 50 درصد کاهش می‌یابد. با این کار هم در مصرف سوخت کاهش می‌یابد و هم عملکرد موتور بهتر می‌شود.
اگر تسمه‌های مختلفی که پروانه، واتر پمپ، دینام و انواع وسایل دیگر را به موتور وصل می‌کند، بیش از اندازه شل یا سفت باشد بازده موتور به شدت کاهش می‌یابد. تسمه باید حدود 1.25 سانتی متر آزادی داشته باشد و ساییده و نخ‌نما نباشد.
اگر ترمز تنظیم نباشد، ممکن است در حین حرکت خودرو با کاسه یا دیسک ترمز تماس داشته باشند و در برابر حرکت چرخ برای چرخیدن توان بیشتری لازم داشته باشد. بهترین راه این است که زیر چرخ جگ بزنید و آنرا با دست بچرخانید. اگر ترمز با کاسه یا دیسک اصطکاک داشته باشد، وقتی می‌خواهید چرخ را بچرخانید مقاومت انرا حس خواهید کرد.
اگر لوله اگزوز اتومبیل شما صدای غیر عادی می‌دهد، ممکن است سوراخ شده باشد.
در مورد گرم کردن صبح‌گاهی موتور به صورت کارکردن درجا راه حل اساسی چیست؟ آیا اگر این کار را نکنیم پوسته موتور ترک می‌خورد؟
حرکت تا 2 کیلومتر با موتور سرد، تا 70 درصد به مصرف سوخت اتومبیل شما افزوده می‌کند.
ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آن هم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم کردن موتور اتومبیل‌های قدیمی می‌توانید پس از یک دقیقه راه بیفتد. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته در رانندگی به میزان مصرف سوخت ارتباط دارد. این گفته صحیح است؟
بله. شاید باور نکنید اما حتی در هنگام گردش به چپ بنزین بیشتری مصرف می‌شود تا هنگام گردش به راست ناگریز باید توقف کرد و موتور ماشین باید مدتی درجا کار کند و این یعنی بنزین بسوزاند اما جلو نرود تا راه باز شود و شما بتوانید به چپ گردش کنید.
در این هنگام نیز برای هیکل سنگین اتومبیل را از حالت سکون به حالت حرکت در بیاورید که این هم مستلزم مصرف کردن بنزین اضافی است. به همین دلیل با دور زدن میدانی که در نزدیکی شماست، یا از محل دور برگردان، بنزین کمتری مصرف می شود تا دور زدن در وسط خیابان.
خیر. راننده باید قبل از اینکه صدای زوزو موتور درآید و به اتومبیل فشار بیاید دنده را تعویض بکند و به دنده‌های بالاتر برسد. راننده باید آهسته و نرم راه بیفتد و به تدریج سرعت بگیرد. به حرکت آوردن خودرو از حالت سکون نیازمند مصرف کردن توان زیادی است. می‌توانید این توان را به صورت موثر با راه افتادن آهسته و سرعت گرفتن تدریجی سرعت خود را افزایش دهید، می‌توانید تا 50 درصد در مصرف سوخت برای پیمودن این مسافت اولیه صرفه‌جویی کنید.
یکنواخت رانندگی کنید. موج‌های توقف و حرکت ترافیک را در نظر بگیرید تا ناگریز از توقف نشوید. قبل از رسیدن به سربالایی، به تدریج سرعت خود را افزایش دهید به این ترتیب خودروی شابخشی از مسیر را بدون زحمت روی پدال گاز فشار ندهید. تا سرعت اولیه خود را حفظ کنید، مگر در حالتی که راه را بند آورده باشید.
در سرازیری گاز ندهید. وزن خودرو و سرعت اولیه آن شما را تا پایین سرازیری می‌برد. پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اجازه بدهید موتور کمی استراحت کند.
زمان خاصی را برای بنزین زدن مد نظر داشت؟
یا صبح زود یا شب که هوا خنک‌تر است بنزین بزنید. بنزین هم مثل هر چیز دیگر در هوای گرم منبسط می‌شود. با افزایش دما به میزان 18 درجه سانتیگراد، 50 لیتر بنزین تقریباً به اندازه یک لیتر منبسط می‌شود. یعنی اگر در دمای 30 درجه سانتیگراد بالای صفر، 50 لیتر بنزین در باک خودروی خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به 12 درجه سانتیگراد بالای صفر رسد، سرباک تقریباً به اندازه 1 لیتر پایین می رود. هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را تا خرخره پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتد اگر از سربالایی بالا روید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون می‌ریزید.
انجام چه اقداماتب را از سوی راننده برای مصرف بهینه سوخت اتومبیل ضوری است؟
اگر لاستیک‌های اتومبیل کم‌باد باشند، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً 1.5 کیلومتر راه خواهید پیمود. به علاوه لاستیک‌های کم باد سریعتر ساییده می‌شوند. پس به اندازه کافی هوا به لاستیک برسانید. با توجه به رسیده فصل گرما لاستیک‌های گل برفی و لاستیک‌های یخ شکن را هر چه زودتر عوض کنید. این لاستیک‌ها مصرف سوخت را افزایش می‌دهند.
باربند ظاهر گمراه کننده‌ای دارد. خیلی سبک به نظر می‌رسد و روی آن هم می‌شود هر چیزی را گذاشت. اما باربند به ویژه وقتی که بار روی آن باشد مقاومت بسیار زیادی در برابر هوا ایجاد می‌کند و جریان هوا را در اطراف اتومبیل‌تان مختل می‌سازد. اگر ناگریز شدید باربند ببندید، دست کم بعد از اتمام کارتان آنرا باز کنید و باربند را همه جا با خودتان نبرید.
وقتی کولر اتومبیل روشن باشد با مصرف هر لیتر بنزین بسنجید. مثلاً اگر با سرعت 50 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنید و گاز می دهید تا سرعت خود را به 80 کیلو متر در ساعت برسانید، در حال که می دانید 300 متر جلوتر باید سرعت خود را کم کنید تا مثلاً از چراغ چشمک‌زن یا میدان بگذارید، بنزین گرانبها را بیهوده برای رسیدن به سرعتی تلف کرده اید که خیلی زودتر باید آنرا کاهش دهید.
آیا موتورشویی و تمیز نگه داشتن اجزای زیر کاپوت خوب است یا نه؟

بسیاری عقیده دارند آنچه که دیده نمی‌شود ضرری به حال ما نخواهد داشت و هرگز خودشان را به زحمت نمی‌اندازند که موتور اتومبیل و محفظه زیر کاپوت را تمیز کنند. البته درست است کسانی که اتومبیل و محفظه زیر کاپوت را تمیز کنند. البته درست است کسانی که اتومبیل خود را می‌خواهند بفروشند یا به نمایش بگذارند یا آدم‌های وسواسی همواره موتور اتومبیل خود را تمیز نگه میدارند اما دلایل عملی‌تری برای پاکیزه نگه داشتن این ناحیه و حذف گریس روغن بنزین و گرد و غبار از آن وجود دارد.

روغنی که در بدن سیلندر گرم شده در کارتر باید خنک شود تا هنگام بازگشت به موتور بتواند نقش خنک کنندگی خود را اجرا کند. کارتر از طریق تماس با هوایی که هنگام حرکت اتومبیل زیر آن جریان دارد خنک می‌کنند. بخش از گرمای وتور و نیز سایر اجزای فلزی زیر کاپوت نیز از طریق تماس بدنه آنها با هوا دفع می‌شود.

اگر لایه‌ای از روغن و گریس و گرد و غبار و حشرات بی جان و احتمالاً هزار و یک جور آشغال دیگر روی بدنه موتور و وسایل دیگر را پوشانده باشد؟
مبادله گرما بین سطح این وسایل و هوا وجود ندارد و در حقیقت موتور گرم می‌ماند. موتور گرم قدرت کافی ندارد و در حقیقت بخش عمده بنزین مصرفی را به گرما تبدیل می‌کند و شما برای طی مسافت ثابت باید مقدار بیشتری بنزین مصرف کنید.

آیا تعویض به موقع روغن موتور ارتباطی به مصرف بنزین دارد؟
بله. اگر روغن موتور اتومبیل خود را به موقع و به صوت منظم عوض کنید و همیشه موتور را طوری تنظیم کنید ه در اوج قدرت و بازده باشد احتمالاً متوجه می‌شوید که مصرف بنزین خودروی شما در مقایسه با گذشته چقدر کاهش می‌یابد. اگر سوپاپ تهویه کارتر خوب کار نکنید بازده موتور کم می‌شود و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی کاهش وجود دارد که همین موضوع موجب افزایش مصرف سوخت هم می‌شود.
کاهش مصرف سوخت (1)

کیت hho-راه های کاهش مصرف سوخت

35 توصیه برای کاهش مصرف بنزین

 

1- هرچه می توانید وسایل کمتری در ماشین خود بگذارید. هرچه ماشین سبک تر باشد کمتر بنزین مصرف می کند.

2- با سرعت نرانید. اگر با سرعت 90 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید می توانید 21 درصد بیشتر از زمانی پیش بروید که با سرعت 110 کیلومتر در ساعت می رانید.

3- طوری برنامه ریزی کنید که مجبور نشوید برای به موقع رسیدن سریع رانندگی کنید.

4- وقتی ماشین را روشن می کنید لازم نیست بیش از 30 ثانیه درجا کار کند. ماشین های جدید طوری طراحی شده اند که حتی در هوای سرد می توانند بلافاصله راه بیفتند.

5- اگر باید بیش از 30 ثانیه بایستید نگذارید ماشین درجا کار کند. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است موتور را خاموش کنید و بعداً دوباره آن را روشن کنید.

6-فشار پایتان را روی پدال گاز تغییر ندهید. سعی کنید تاجایی که ممکن است با گاز یکسان برانید.

7- باد چرخ ها را همیشه تنظیم کنید؛ به خصوص وقتی هوا سرد می شود یا در جاده با سرعت بالا می رانید حتماً برای تنظیم باد مراجعه کنید.

8- تا جایی که می شود تهویه هوا را روشن نکنید به جای آن شیشه ها را پایین بکشید.

9- «تیک آف» نکنید. وقتی ماشین را روشن می کنید خیلی آرام پدال گاز را فشار بدهید.

10- از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. هرجا که امکان دارد مثلاً در بعضی چراغ قرمزها از خیلی قبل پایتان را از روی گاز بردارید و ماشین را خلاص کنید تا ماشین خود به خود و آرام آرام بایستد.

11- وسایل اضافی را که موجب ایجاد مقاومت در برابر باد می شوند بردارید. مثلاً باربند یا باربند اسکی را در زمانی که به آنها احتیاج ندارید باز کنید.

12- حواستان را جمع کنید که حتماً پیش از حرکت ترمزدستی را بخوابانید.

13-هیچ وقت پیش از خاموش کردن ماشین گاز ندهید. این کار هم موجب هدر رفتن بنزین می شود و هم باعث فرسوده شدن سیلندرها.

14- پیش از راه افتادن و در مسیرهای درون شهری به رادیو پیام گوش بدهید و وارد راه هایی که بسته یا پرترافیک است نشوید.

15- در باک بنزین خود را وارسی کنید که خوب بسته بشود.

16- هرچه زودتر به دنده های سبک بروید. اگر ماشین دنده اتوماتیک دارید یک ثانیه زودتر پایتان را از روی پدال گاز بردارید.

17- وقتی می بینید دارید از ماشینی سبقت می گیرید این کار را هرچه سریع تر انجام بدهید. .معطل نکنید.

18- تنظیمات ماشین را ماه به ماه وارسی کنید تا زیادی سوخت مصرف نکند.

19- هرچندوقت یک بار ترمزهای ماشین را وارسی کنید و اگر لازم بود آنها را تنظیم کنید. اگر ترمز کاملاً تنظیم نباشد مقاومت زیاد و سوخت بیشتری مصرف می شود.

20- موقع خرید خودرو تاجایی که نیازتان اجازه می دهد سعی کنید خودروی کوچک تری انتخاب کنید. هرچه خودرو کوچک تر و بالطبع سبک تر باشد بنزین کمتری مصرف می کند.

21- در انتخاب خودرو ماشین هایی که مجهز به لوازم پرمصرف هستند را کنار بگذارید؛ تهویه مطبوع، لوازم برقی مانند شیشه برقی یا قفل مرکزی و دنده اتوماتیک از این دسته خودروها هستند.

22- اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی می کنید خودرویی با رنگ روشن خریداری کنید و تودوزی آن را هم روشن انتخاب کنید تا نور و گرما را بازبتاباند. شیشه های مات هم از گرم شدن داخل ماشین جلوگیری می کند.

23- از لاستیک های رادیال استفاده کنید تا اصطکاک کمتری بین تایر و جاده ایجاد بشود.

24- موقع رانندگی بگذارید چشمتان بیش از پایتان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و سایر موانع باشید تا لازم نباشد یکباره ترمز بگیرید.

25- فرمان اتومبیل را ثابت نگه دارید البته تا جایی که ممکن است. هرقدر خط عوض کنید و در عرض خیابان حرکت کنید خودروی شما مسافت بیشتری می پیماید و بنزین بیشتری هم می سوزاند.

26- باک ماشین را زیادی پرنکنید چون ممکن است سرریز بشود یا در سربالایی های تند چکه کند.

27- زمستان ها تایر خودروی خود را با تایرهای یخ شکن جایگزین کنید یا اینکه با کمترین برفی که آمد زنجیر چرخ ببندید. درغیراین صورت موتور ماشین بیشتر کار می کند و بنزین بیشتری می سوزاند.

28- وقتی از دور می بینید که جاده سربالایی می شود پیش از آنکه به آن برسید سرعت بگیرید و وقتی روی شیب هستید سرعت تان را همان اندازه حفظ کنید. اگر در سربالایی گاز بدهید بنزین خیلی زیاد مصرف می شود.

29- فیلتر هوا را زودبه زود وارسی کنید و اگر کثیف بود آن را تعویض کنید.اگر فیلتر هوا کثیف باشد جریان هوا به موتور مختل می شود و بنزین بیشتری می سوزاند.

31- ممکن است لاستیک های پهن و اسپورت به نظر زیبا باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت رابالا می برند.

32- روغن ماشین را به موقع عوض کنید. اگر روغن ماشین تمیز باشد اصطکاک کمتری در موتور ایجاد می شود و با مقدار ثابت سوخت می توانید یک تا دو درصد بیشتر برانید.

33- به جای برنامه های تفریحی بیرون از خانه و گشت وگذار در خیابان ها دوستانتان را به خانه خود دعوت کنید.

34- اگر نوع شغل تان طوری است که می توانید آن را در خانه انجام بدهید از رئیس تان اجازه بگیرید و یک یا دو روز درهفته را به محل کار نروید و کارها را در خانه دنبال کنید. اگر هم خودتان رئیس جماعتی از کارمندان هستید ببینید کدام یک از کارمندان می تواند کارش را در خانه انجام بدهد و به او این اجازه را بدهید.

35- وقتی نزدیک مقصد موردنظرتان می شوید در اولین جای پارکی که دیدید پارک کنید و به امید پیدا کردن جای پارک درست روبه روی مقصدتان در خیابان بالا و پایین نروید. از کمی پیاده روی ضرر نمی کنید.

کاهش مصرف سوخت (1)

دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو-کاهش مصرف سوخت 206

نحوه پایین آوردن مصرف سوخت ماشین

خرید چنین محصولاتی در ایران با توجه به تعرفه‌های واردات برای هر کسی امکان‌پذیر نیست، پس سعی می‌کنیم در این مطلب به مواردی بپردازیم که می‌توانند در کاهش مصرف سوخت اتومبیل فعلی شما تاثیرگذار باشند. کارشناس مسائل فنی خودرو در این مطلب به نکاتی اشاره کرده که با رعایت آنها مصرف سوخت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا می‌کند.

عوامل تاثیرگذار بر افزایش سوخت اتومبیل را بشناسید و با رعایت 9 نکته، مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش دهید.

 

سال‌ها پیش تنها دغدغه مردم برای خرید اتومبیل به قیمت آن ارتباط پیدا می‌کرد. در سال‌های اخیر اما دیگر قیمت خرید اتومبیل به‌عنوان تنها فاکتور مهم در خرید به شمار نمی‌رود.

افزایش نرخ قیمت سوخت عملا به عنوان مشکل سازترین عامل در زمان نگهداری خودرو شناخته می‌شود. این البته مشکلی جهانی است و شرکت‌های تولیدکننده خودرو در سرتاسر جهان سعی دارند محصولاتی طراحی و تولید کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

خرید چنین محصولاتی در ایران با توجه به تعرفه‌های واردات برای هر کسی امکان‌پذیر نیست، پس سعی می‌کنیم در این مطلب به مواردی بپردازیم که می‌توانند در کاهش مصرف سوخت اتومبیل فعلی شما تاثیرگذار باشند.

کاهش وزن خودرو
اولین و شاید مهم‌ترین عاملی که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند، وزن خودروست. تمامی وسایل اضافی در خودرو را خارج کرده و وزن آن را به حداقل برسانید. تنها کافی است وسایلی همچون لاستیک اضافه، ابزار تعویض لاستیک، تعدادی ابزار فنی معمولی و یک ذخیره آب کوچک در اختیار داشته باشید تا در مواقع ضروری مشکل خودروی خود را برطرف کنید.

تنظیم فرمان
مسئله دیگری که می‌توان با مراجعه به متخصص‌های فنی خودرو آن را برطرف کرد، زاویه چرخ‌هاست. نکته قابل توجه این است که زاویه قرارگیری چرخ‌ها در هر کدام از اتومبیل‌های دیفرانسیل عقب یا جلو با یکدیگر متفاوت است. شما می‌توانید با مراجعه به مراکز مربوط، نسبت به تنظیم فرمان و زاویه چرخ‌ها اقدام کنید. اگر زاویه چرخ‌ها به‌درستی قرار نگرفته باشد، نه‌تنها لاستیک بعد از مدتی ساییده می‌شود بلکه موتور بیش از حد کار کرده و سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

سیستم صوتی دردسرساز
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از سیستم‌های صوتی پرمصرف و بالا بودن بیش از حد صدا نیز با مصرف سوخت ارتباط دارند. به طور کلی هر چیزی که در اتومبیل بالاتر از حد تعریف شده برق مصرف کند، از دینام کار بیشتری گرفته و در نهایت موتور اتومبیل را مجبور به تولید نیروی بیشتر می‌کند.

بنزین با کیفیت
بنزین به خودی خود یکی از مهم‌ترین نکات موجود در زمینه کاهش مصرف سوخت است. همان‌طور که می‌دانید بنزین سوپر که در تمامی جایگاه ها عرضه می‌شود، دارای اکتان بالاتری است. نه تنها این نوع از بنزین کیفیت بهتری داشته و ضرر کمتری به موتور می‌رساند بلکه عملکرد را نسبت به بنزین‌های معمولی با اکتان پایین بهبود داده و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. جدای از این موضوع، بسیاری در رابطه با استفاده از مکمل‌های بنزین تردید دارند.

در ابتدا بد نیست بدانید مکمل‌های موجود در نوع شوینده و افزایش‌دهنده اکتان قرار می‌گیرند. هر چند مکمل‌های شوینده در زمان استفاده عملکرد موتور را بهبود می‌بخشند اما در طولانی‌مدت باعث ایجاد پوسیدگی و از بین رفتن بخش‌های مختلف آن می‌شوند. در مقابل مکمل‌هایی قرار دارند که اکتان بنزین را افزایش می‌دهند. افزایش اکتان رابطه مستقیمی با کاهش مصرف سوخت دارد اما با توجه به قیمت نجومی مکمل‌های استاندارد و معتبر عملا این روش توجیه اقتصادی ندارد.

درست رانندگی کنید
بخشی از مبحث کاهش مصرف سوخت به نحوه رانندگی ارتباط پیدا می‌کند. رانندگی با سرعت بالا تنها عامل شناخته شدن برای افزایش مصرف سوخت نیست. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، تعویض دنده در دور موتور مناسب است. به طور کلی خودرو‌های تولید داخل با توجه به ضعف موتور و رعایت نشدن تعداد زیادی از استانداردهای جهانی نیاز به رفتاری متفاوت از سوی راننده دارند. پیشنهاد می‌شود، راننده در اکثر مواقع زمانی که به دور موتور 3 هزار رسید، اقدام به تعویض دنده کند. جدای از این موضوع همواره باید نگهداری و سرویس موتور را نیز در ذهن داشت. تنظیم موتور، شست‌وشوی انژکتور، تعویض روغن، استفاده از روغن باکیفیت، تعویض به‌موقع فیلتر هوا و در نهایت تعویض فیلتر بنزین موارد موثر در کاهش مصرف بنزین هستند.

مخزن ذخیره سازی
به هیچ عنوان باک اتومبیل خود را کامل پر نکنید! همواره سعی کنید بخشی حتی کوچک از آن را خالی نگه دارید. این موضوع نه تنها به کاهش وزن ارتباط دارد بلکه از بخار شدن بنزین نیز جلوگیری می‌کند. زمانی که مقدار زیادی بنزین در باک اتومبیل ذخیره شده و در مدت زمانی خاص مورد استفاده قرار نگیرد به مرور زمان بخار شده و عملا هزینه‌ای اضافه را برای شما به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از این موضوع حتی پیشنهاد می‌شود که از سلامت در باک نیز اطمینان پیدا کنید.

امتیاز مثبت انژکتور
جدای از مصرف سوخت کمتر خودرو‌های انژکتوری به خاطر حذف کاربراتور، نکته دیگری نیز وجود دارد که این نوع از اتومبیل‌ها را تبدیل به نمونه اقتصادی می‌کند. آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد، زمانی که اتومبیل در سرازیری قرار دارد، اگر به جای قرار دادن در حالت خلاص، آن را در دنده گذاشته و پدال گاز را فشار ندهیم، مصرف سوخت اتومبیل به صفر می‌رسد. نکته قابل اشاره این است که اگر راننده، اتومبیل انژکتوری را در زمان رسیدن به سرازیری خلاص کند، موتور اتومبیل به صورت خودکار برای روشن ماندن، کار کرده و بنزین مصرف می‌شود. در نهایت باید به این مسئله دقت کرد که حالت اشاره شده تنها مختص خودرو‌های انژکتوری است.

بهبود جریان هوا
مسئله دیگری که در مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد، ایرودینامیک اتومبیل است. برای استفاده‌های معمولی یا بهتر است بگوییم شهری بهترین کار پرهیز از ایجاد تغییرات کاذب است. می‌توان به حذف باربند اشاره کرد، تحقیقات مختلف ثابت کرده، باربند حتی در صورت خالی بودن ایرودینامیک اتومبیل را به‌شدت تخریب کرده و در نتیجه مصرف سوخت اتومبیل را افزایش می‌دهد. حتی باز بودن پنجره‌ها و ورود باد در زمان حرکت به داخل اتومبیل و جریان پیدا نکردن آن در کناره‌ها یکی دیگر از عوامل مهم در مصرف سوخت است.

لاستیک بدون طرح
لاستیک‌ها بخش دیگری از فرآیند کاهش مصرف سوخت هستند. استفاده از لاستیک‌های رادیال به جای لاستیک‌هایی با عاج طرح‌دار در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است. به طور کلی هر چه میزان اصطکاک اتومبیل با زمین کاهش پیدا کند، موتور نیاز به قدرت کمتری برای حرکت اتومبیل دارد و نهایتا بنزین کمتری مصرف می‌شود. همین نکته در رابطه با استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر از نمونه‌های معمولی و مورد استفاده در کارخانه صدق می‌کند. افزایش پهنای لاستیک مساوی است با افزایش مصرف سوخت.

کاهش مصرف سوخت (2)

چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش دهیم؟

هر راننده ای می خواهد تا مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهد. اما چگونه؟ فشار تایرها را چک کنید، شمع های کهنه را عوض کنید و فیلتر هوای موتور را تعویض کنید تا مصرف سوخت خودروی شما کاهش یابد.

اگر شما یک خودروی برقی را نمی رانید، خودروی شما به طور منظم نیاز به سوخت گیری دارد. در بعضی مواقع ممکن است عقربه ی آمپر بنزین خودرو زودتر از همیشه پایین بیاید و ممکن است متوجه شوید که نسبت به گذشته مسافت کمتری را با یک باک بنزین طی کرده اید.

مواردی که ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شوند در زیر آمده اند.

١- تنظیم نبودن موتور

٢-خاموش نکردن خودرو زمانی که توقف کرده اید.

٣- استفاده از روغن موتوری که اصطکاک را بین قطعات موتور کاهش نمی دهد.

٤- بد کار کردن سنسور اکسیژن و فیلتر هوا

٥-همیشه روشن نگه داشتن سیستم تهویه خودرو

٦-احتراق ناقص و یا عملکرد ضعیف شمع ها

٧-مسدود شدن فیلتر سوخت

٨- کیفیت ضعیف سوخت

٩-هم تراز نبودن چرخ ها

١٠- درست کار نکردن پیستون های ترمز

١١-عادات بد رانندگی

١٢-رانندگی با سرعت بالا

١٣-مشکلات سیستم پاشش سوخت مربوط به موتور

١٤-گرم کردن موتور در زمستان که بسیار زمان بر است

١٥-تزریق بد سوخت

در ادامه راه هایی را بیان خواهیم کرد که مصرف سوخت خودروی شما کاهش یابد.

 

١-انتخاب بنزین مناسب

موتور وسیله ی نقلیه ی شما برای اینکه به صورت کارآمد کار کند باید سوخت آن به صورت کامل بسوزد. اگر سوخت داخل باک خودرو مناسب با خودروی شما نباشد، مصرف بنزین خودرو افزایش می یابد.

مرحله ی اول : بنزین مناسب خودروی خود را شناسایی کنید. در داخل درب باک نوع بنزین مناسب از طرف کارخانه ی سازنده درج شده است.

مطمئن شوید از بنزین مناسب خودروی خود استفاده می کنید، تا با مقدار بنزین مشخصی مسافت بیشتری را طی کنید و همچنین عملکرد موتور را بهبود دهید.

مرحله ی دوم: آیا خودروی شما با سوخت E85 سازگاری دارد؟

E85 ترکیبی از اتانول و بنزین است که تا٨٥٪‏ شامل اتانول است.E85 یک سوخت سازگار با محیط زیست است. اما فقط خودروهایی که برای این سوخت طراحی شده اند می توانند از آن استفاده کنند نه همه ی خودروها.

اگر خودروی شما دارای موتور FFV (موتور انعطاف پذیر یا چندگانه سوز) است، بر اساس این ویژگی می توانید از سوخت E85 استفاده کنید.

توجه کنید که سوخت E85 به طور قابل توجهی ارزانتر از بنزین معمولی است، اما با آن مسافت کمتری طی می کنید، این مسئله حتی در خودروهایی با موتور FFV نیز صادق است.

مرحله ی سوم: در خودروهای FFV از سوخت معمولی استفاده کنید.

برای بدست آوردن بهترین نتیجه و طی کردن مسافت بیشتر در این خودروها از سوخت معمولی استفاده کنید. با استفاده از سوخت معمولی مسافت بیشتری را با یک باک بنزین طی می کنید، هرچند که ممکن است هزینه ی سوخت شما بیشتر شود.

 

٢- در شرایط آب و هوایی مختلف، هوشمند رانندگی کنید.

مصرف بهینه ی سوخت در این روش ممکن است در ابتدای شروع به رانندگی کمی از راحتی شما بکاهد.

مرحله ی اول: در هوای سرد زمان گرم کردن خودرو را کاهش دهید.

گرم کردن خودرو و موتور خودرو قبل از شروع حرکت در هوای سرد، برای موتور سودمند است، اما این کارباید فقط ٣٠ تا ٦٠ ثانیه زمان ببرد یعنی تا زمانی که روغن موتور در همه جای آن به خوبی پخش شود و خودرو آماده ی حرکت شود.

بیشتر رانندگان برای راحتی سرنشینان خودرو، خودرو را به مدت ١٠ تا ١٥ دقیقه گرم می کنند که این کار مصرف سوخت خودرو را بسیار افزایش می دهد.

لباس بیشتری بپوشید و سعی کنید لباسی بپوشید که بتوانید به راحتی آن را در بیاورید و زمانی که خودرو گرم شد لباس های اضافه را در بیاورید. از دست کش و کلاه و شال گردن استفاده کنید تا در ابتدای شروع به رانندگی راحت تر باشید.

مرحله ی دوم: زمان خنک کردن داخل خودرو را در تابستان کاهش دهید.

داخل خودروی شما در تابستان می تواند خیلی گرم شود، مخصوصاً اگر به صورت مستقیم آفتاب روی آن باشد.

هر وقت که از خودروی خود استفاده نمی کنید، از یک سایبان برای شیشه ی جلوی خودرو استفاده کنید که نور را نیز منعکس کنید و از گرم شدن بیش از اندازه و غیر قابل تحمل خودرو جلوگیری کند. هر وقت که توانستید نیز خودرو را در سایه پارک کنید.

 

مرحله ی سوم: سعی کنید از ترافیک سنگین و شرایط آب و هوایی بد دوری کنید.

در شرایط آب و هوایی نامساعد مانند برف و باران، سعی کنید زمانی از خانه خارج شوید که هوا بهتر شده باشد و یا اینکه ترافیکی که بر اثر این شرایط آب و هوایی به وجود آمده است کاهش یابد.

برف و باران رانندگان را محتاط تر و آهسته تر می کند، این مسئله می تواند زمان رفت و آمد شما را افزایش دهد.

سعی کنید قبل یا بعد از ساعات اوج ترافیک از خانه خارج شوید و از مصرف زیاد و بی رویه ی سوخت جلوگیری کنید.

٣-انجام تعمیر و سرویس های وسایل نقلیه به طور منظم

اگر وسیله ی نقلیه ی شما به خوبی نگه داری نشود، ممکن است موتور خودرو برای ایجاد قدرت نیاز به تلاش بیشتری داشته باشد و موتور برای این کار احتیاج به سوخت بیشتری دارد. تعمیر و نگه داری درست از وسایل نقلیه باعث کاهش مصرف سوخت می شود. پیگیر برنامه ی زمانبندی تعمیر و سرویس قطعات مختلف خودرو باشید و سرویس های خودرو را به طور منظم و دوره ای در زمان مناسب آن انجام دهید.

مرحله ی اول: چک کردن و تنظیم کردن فشار باد تایرهای خودرو.

تایرها ی خودروی شما تنها بخشی از آن هستند که با زمین در تماس اند و بیشترین مقاومت را ایجاد می کنند. هربار که بنزین می زنید، فشار باد تایرها را چک کنید و در صورت نیاز آنها را تنظیم کنید. از کمپرسور موجود در جایگاه سوخت استفاده کنید و در صورت کم بودن فشار باد تایرها آن را افزایش دهید.

توجه کنید که اگر فشار بادتایر فقط 5 PSI کمتر از فشار توصیه شده باشد، مصرف سوخت خودرو ٢٪‏ افزایش می یابد.

مرحله ی دوم: روغن موتور را تعویض کنید.

روغن موتور را در فاصله ی توصیه شده عوض کنید که معمولاً در هر ٣٠٠٠ تا ٥٠٠٠ مایل باید تعویض شود.

روغن موتور را کامل تخلیه کنید و دوباره مخزن آن را با روغن نو پر کنید همچنین هر زمان که روغن خودرو را تعویض کردید فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.

اگر روغن موتور خودرو کثیف باشد، اصطکاک بین قطعات موتور خودرو افزایش می یابد، موتور برای دفع این اصطکاک احتیاج به مصرف سوخت بیشتری دارد.

مرحله ی سوم: شمع های خودرو را تعویض کنید. شمع های خودرو را در فاصله ی توصیه شده تعویض کنید که به طور معمول پس از طی هر ٦٠٠٠٠ مایل این کار باید انجام شود.

اگر شمع های خودرو ضعیف باشند و یا احتراق ناقص انجام شود، سوخت در داخل سیلندرها به طور کامل نمی سوزد.

وضعیت شمع ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را با نمونه های مناسب با خودروی خود عوض کنید. اگر خودتان نمی توانید شمع ها را عوض کنید از یک تعمیرکار بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

مرحله ی چهارم: زمانی که فیلتر هوا کثیف شد آن را عوض کنید. اگر فیلتر هوا کثیف باشد حداقل تا ٥٪‏ از بهره وری سوخت کم می شود.

زمانی که فیلتر هوا مسدود شده باشد و یا اینکه خیلی کثیف باشد، موتور خودرو هوای مورد نیاز برای احتراق کامل را نخواهد داشت. در این صورت موتور برای جبران این مسئله سوخت بیشتری مصرف می کند تا روان تر کار کند.

٤-رفع مشکلات سیستم سوخت رسانی و سیستم پاشش سوخت

اگر سیستم پاشش سوخت و یا سوخت رسانی خودرو دارای نشانه هایی است که خبر از مشکل در خودرو می دهد، برای جلوگیری از زیاد شدن مصرف سوخت هر چه زودتر اقدام به تعمیر خودرو بکنید و به یک تعمیرکار مراجعه کنید. این علائم شامل روشن شدن چراغ چک موتور( Check Engine)،تنظیم نبودن موتور و بد کار کردن آن، خروج دود سیاه از اگزوز و انتشار بوی تخم مرغ گندیده از اگزوز است.

کاهش مصرف سوخت

مرحله ی یک: هر مشکلی که باعث روشن شدن چراغ چک می شود را برطرف کنید.

نکته: روشن شدن چراغ چک موتور در درجه ی اول نشان دهنده ی وجود مشکل در موتور است، اما می تواند به مشکلات سیستم سوخت رسانی نیز ربط داشته باشد.

مرحله ی دوم: وجود هر مشکل در مبدل کاتالیزوری اگزوز را چک کنید. خروج بوی تخم مرغ گندیده از اگزوز یکی از علائم نشان دهنده ی وجود مشکل در مبدل کاتالیزوری است. چه مشکل از داخل این مبدل کاتالیزوری باشد و یا مشکل از سیستم سوخت رسانی باشد، می تواند باعث افزایش مصرف سوخت بیش از حد نرمال شود. در صورت نیاز مبدل کاتالیزوری را تعویض کنید.

مرحله ی سوم: مشکلات موتور مربوط به سوخت را بررسی کنید. اگر موتور خودرو تنظیم نباشد و بد کار می کند، شاید مشکل این باشد که سوخت در موتور به صورت کامل نمی سوزد، سوخت به اندازه ی کافی به سیلندرها نمی رسد و یا شاید سوخت بیش از حد نیاز تزریق می شود.

مرحله ی چهارم: اگزوز را چک کنید. اگر دود اگزوز سیاه رنگ است، این مسئله نشان می دهد موتور نمی تواند به صورت کامل بنزین را درون سیلندرها بسوزاند.

این اتفاق می تواند بر اثر تزریق زیاد سوخت به سیلندر های خودرو رخ دهد یا زمانی که موتور به درستی کار نکند.

تشخیص بیشتر مشکلات سیستم سوخت رسانی که به موتور خودرو مربوط می شوند بسیار دشوار است. اگر تشخیص و ابهام زدایی این مشکلات برای شما سخت است به یک تعمیرکار مراجعه کنید و از کمک بخواهید.

٥-عادات رانندگی خود را تغییر دهید.

مصرف سوخت خودرو به طور چشمگیری تحت تاثیر عادات رانندگی شما قرار دارد. نکته ها و توصیه های زیر شما را در رانندگی بهینه تر کمک می کند.

مرحله ی یک: در صورت امکان به آرامی سرعت را افزایش دهید. هرچه محکم تر پدال گاز را فشار دهید، سوخت بیشتری وارد موتور خودرو می شود به همین دلیل است که خودرو زودتر سرعت و شتاب می گیرد.

افزایش سرعت و شتابگیری سریع تر می تواند مصرف سوخت را به شدت افزایش دهد، اما اگر آرام تر سرعت را افزایش دهید در دراز مدت مصرف سوخت شما به طور چشم گیری کاهش می یابد.

مرحله ی سوم: قبل از ترمز کردن دنده را خلاص کنید.

اگر تا چند لحظه قبل از ترمز کردن و توقف کامل خودرو، همچنان پدال گاز را فشار دهید، باعث افزایش مصرف سوخت می شود. برای ترمز کردن بهتر است ابتدا پایتان را از روی پدال گاز بردارید و دنده را خلاص کنید به آرامی ترمز کنید و سرعت را کاهش دهید تا خودرو متوقف شود.

اگر شما فقط همین چند توصیه را رعایت کنید مصرف سوخت خودروی شما بسیار بهینه تر می شود و همچنین قدرت خودرو نیز افزایش می یابد.

اگر شما نمی توانید دلیل مصرف سوخت زیاد خودرو را تشخیص دهید، از یک مکانیک بخواهید تا خودروی شما را بررسی کند. اگر شمع های خودرو احتیاج به تعویض دارد، یا فیلتر هوا باید عوض شود و یا چرا چک موتور خودرو روشن شده است مشکل را تشخیص دهید و آن را برطرف کنید.

مطالب مشابه:

آشنایی با سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری کیا طرح زیمنس

گردآوری: مجله خودرو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی